Kilka słów o jeżdżeniu OPEN ROAD

Jeśli jesteś zajawiony downhillem albo freeridem to, prędzej czy później, w Twojej głowie pojawi się myśl o przejechaniu jakiejś ciekawej trasy, na której poruszają się samochody. Wbrew pozorom, wcale nie są wielkim utrudnieniem – wystarczy znać i przestrzegać kilku prostych zasad.

O poruszaniu się na longboardzie po drodze samochodowej mówimy, że jest to jeżdżenie traski na zasadzie *open road*. Jeśli się na to decydujemy, warto mieć ze sobą auto – nikomu nie chce wspinać się kilku kilometrów do góry.
Najbezpieczniejszą formą jazdy jest, po prostu, puszczenie przed sobą samochodu. Kierowca, który jedzie kilkaset metrów przed nami, może przez krótkofalówkę informować nas o nadjeżdżających pojazdach. Oczywiście może się zdarzyć, że nie mamy samochodu, wtedy conajmniej jeden z nas zostaje w na końcu trasy(jeśli jest więcej spotterów obstawiamy nimi ślepe punkty na trasie). Pamiętaj, że nawet jeśli mówimy o tym jako o bezpiecznym, od Ciebie wymaga to dość dużych umiejętności. Musisz być pewny, że przez cały czas kontrolujesz prędkość deski: zwalniasz i poruszasz się dokładnie w kierunku, w którym chcesz się poruszać. Jeździmy zawsze swoim(w Polsce i większości Europy prawym) To bardzo ważne! Wyobraź sobie sytuację, w której wyjeżdża przed Ciebie samochód – jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności, bardzo łatwo jest wpaść w panikę i wykonać jakiś niebezpieczny manewr. Najbezpieczniej jest zwolnić, kierując się do prawej krawędzi jezdni (nawet jeśli w trakcie hamowania miałbyś zeskoczyć z deski) i minąć samochód jadąc – to właśnie stojąc na desce masz nad nią największą kontrolę. Pamiętaj, że mijając samochód w zakręcie – zależnie od strony – maksymalnie poszerzasz lub zacieśniasz zakręt, wszystko po to, by znaleźć się jak najbliżej krawędzi jezdni.
Zazwyczaj najbezpieczniej jest wykonywać takie manewry z ręką opartą o ziemię. Tutaj też obowiązują zasady, o których pisałem w  * savoir vivre na trasach*.
Nie bójcie się też buta! Slajd nie zawsze jest najlepszą opcją, dlatego kiedy masz opanowany footbrake, jesteś w stanie precyzyjnie zmieniać kierunek jazdy. Często ten sposób wchodzenia w zakręt jest szybszy i bezpieczniejszy, niż slajdowanie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *